Veel gestelde vragen (FAQ)
De aansluiting in je meterkast is van invloed op de laadsnelheid
Als het over het opladen van elektrische auto’s gaat, vallen dikwijls de termen ‘1 fase’ en ‘3 fasen’. Wat is het verschil tussen een 1-faseaansluiting en een 3-fasenaansluiting en vooral: wat heb je eraan? We leggen het je uit.
Om te bepalen wat voor laadpaal je thuis kunt plaatsen moet je weten hoe je huis op het stroomnet is aangesloten. Daarbij zijn twee dingen van belang: de stroomsterkte van de aansluiting (in ampère, afgekort ‘A’) en het aantal fasedraden van de aansluiting. Dat is er één, een 1-faseaansluiting, of dat zijn er drie, een 3-fasenaansluiting.
Oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting. Vanaf het stroomnet loopt er dan een kabel met twee draden naar de meterkast: een nuldraad (ook wel ‘aarde’ genoemd) en een fasedraad met daarop 230 volt wisselspanning.
Bij nieuwere huizen bestaat die aansluiting over het algemeen uit vier draden: een nuldraad en drie fasedraden. Omdat een 3-fasenaansluiting maximaal 400 volt kan leveren, gebruikt men ook weleens de termen ‘krachtstroom’ of ‘draaistroom’.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting. Je vindt het ook terug op de jaarrekening van je energieleverancier. Een 1-faseaansluiting wordt aangeduid als 1 x 25 A of 1 x 30 A, een 3-fasenaansluiting als 3 x 30 A.
Laadvermogen en meest voorkomende aansluitingen
De combinatie van het aantal aansluitingen en de stroomsterkte bepaalt het maximale laadvermogen dat je kunt bereiken. Bij een 3-fasenaansluiting mag je de stroomsterkte per fase maal drie vermenigvuldigen. De rekensommetjes hebben we je echter bespaard, de mees voorkomende aansluitingen vind je in onderstaande tabel.
1 x 16 A | 3,7 kW |
1 x 25 A | 5,8 kW |
1 x 30 A | 6,9 kW |
3 x 16 A | 11,0 kW |
3 x 25 A | 17,2 kW |
3 x 32 A | 22,0 kW |
Aansluiting verzwaren, van 1- naar 3-fasenaansluiting
Met een 3-fasenaansluiting is een flink hoger maximaal laadvermogen mogelijk. Huizen met een 1-faseaansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-fasenaansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met je netbeheerder. De kosten voor zo’n verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder. Bij de drie grootste liggen ze tussen € 250 en € 300. Zelfs als je auto geen 3-fasenladen ondersteunt, is een verzwaring eigenlijk altijd de moeite waard, ook om minder snel tegen de limieten van je eigen aansluiting op te lopen. Daarover hieronder meer.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
De praktijk is weerbarstiger dan de theorie als het gaat om het maximale laadvermogen. Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Overbelasting voorkomen met dynamic load balancing
Hoewel de stroomsterkte per groep in je meterkast 16 A bedraagt, wil dat niet zeggen dat elke groep die maximale stroomsterkte gelijktijdig aankan; de maximale stroomsterkte van de aansluiting blijft de limiet.
Stel, je hebt een 1 x 25 A-aansluiting en alle stroomverbruikers in huis vragen 3000 W (ca. 13 A bij 230 V). Als jij dan ook nog met 3,7 kW (16 A) gaat opladen, raakt het stroomnetwerk overbelast en slaan de stoppen door.
We raden daarom aan te kiezen voor een laadpaal met dynamic load balancing. Je laadpaal houdt dan continu bij hoe hoog het stroomverbruik in huis is en weet hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is om je auto op te laden. Als je dan ’s avonds bijvoorbeeld de oven, tv en wasmachine aanzet, zal de laadpaal het laadvermogen iets terugschroeven om het netwerk niet te overbelasten.
Maximaal laadvermogen van je auto
Uit je stopcontact en laadpaal komt wisselstroom, de accu van een elektrische auto werkt op gelijkstroom. In een elektrische auto zit daarom een lader met omvormer, ook wel de onboard charger genoemd.
Sommige auto’s zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. Je kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal.
Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto’s kun je aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen.
Je kunt je auto wel veilig laden aan een paal die een hoger maximaal vermogen kan leveren of meer fases heeft dan je auto; de laadsnelheid ligt dan simpelweg lager.
De zwakste schakel bepaalt
Kortom. Met welk vermogen je kunt laden, hangt af van de aansluiting in de meterkast, het maximale laadvermogen van de laadpaal en het maximale laadvermogen van de onboard charger van de auto. De zwakste schakel is daarbij doorslaggevend.
Alles wat je moet weten over vermogen, je meterkast en laadsnelheid
Wanneer je je elektrische auto op eigen terrein kunt parkeren is het aantrekkelijk om thuis een laadpunt te installeren. Er zijn echter een hoop verschillende soorten laadpalen en wallboxen, welke moet je kiezen? We helpen je op weg.
Je elektrische auto thuis aan een laadpaal of wallbox hangen is de goedkoopste manier om te laden. Je betaalt dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken en dat is doorgaans lager dan wat de aanbieders van publieke laadpalen je rekenen. Daarnaast ben je op je eigen oprit altijd verzekerd van een plekje, terwijl een publieke laadpaal bezet kan zijn. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je eigen laadpaal of wallbox, maar wat kost dat ongeveer en waar moet je op letten?
Wallbox of laadpaal
Als het om een laadpaal voor thuis gaat wordt de term wallbox nogal eens gebruikt. Tussen een wallbox en een laadpaal zit nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wallbox is aan de muur bevestigd. Los daarvan zijn het exact dezelfde installaties. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar geldt de informatie onverminderd voor een wallbox.
Wat doet zo’n laadpaal eigenlijk?
Een elektrische auto kun je vergelijken met je smartphone, ook die moet je regelmatig opladen. Toch kun je de laadpaal voor een elektrische auto niet vergelijken met het snoertje en oplader van je telefoon. Bij een elektrische auto zit die oplader namelijk in de auto en moet je de laadpaal zien als het stopcontact. Het accupakket van een elektrische auto werkt op gelijkstroom en de oplader in de auto zet de wisselstroom van de laadpaal om, zoals ook de oplader van je telefoon wisselstroom omzet in gelijkstroom.
Laadpaal en auto op elkaar afstemmen
Niet elke auto kan even snel laden. Als je met een snelle laadpaal een langzaam ladende auto gaat opladen, dan is de auto de beperkende factor. Andersom kan ook. Als je auto heel snel kan laden, maar de laadpaal dat laadvermogen niet kan leveren, dan blijft de laadsnelheid laag.
Het is dus handig om de laadpaal op de auto af te stemmen. Wel kan het soms handig zijn om te kiezen voor een laadpaal met een hoger laadvermogen dan je auto aankan. Op die manier is je laadpaal niet alleen geschikt voor je huidige auto, maar ook voor de volgende, die ongetwijfeld wél sneller kan laden.
Bij IP-waarde geeft het eerste getal aan hoe goed het bestendig is tegen stof en de tweede getal in hoeverre de paal waterbestenig is. Met name de waterdichtheid is belangrijk voor laadpalen. Hoe hoger het getal, hoe beter.
IP-waarde | Betekenis | Bij laadpalen |
IPX4 | Beschermd tegen spatwater. | Niet aan te raden |
IPX5 | Beschermd tegen waterstralen (bijvoorbeeld een tuinslang). | Geschikt |
IPX6 | Beschermd tegen zeewater | Geschikt |
IPX7 | Beschermd tegen tijdelijke onderdompeling (tot een diepte van 1 meter gedurende 30 minuten) | Geschikt |